5.3.07

Gustavo Santaolalla - Babel



Oscarικό το soundtrack της ταινίας Babel του Μεξικανού μάγου Inarritu , ο οποίος συνεργαζόμενος άλλη μια φορά με τον εγνωσμένης φήμης Αργεντινό συνθέτη Gustavo Santaolalla, μας προσέφερε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες αλλά και συνάμα απαιτητικές ταινίες της προηγούμενης χρονιάς.

Στο Babel παρακολουθούμε ένα ψηφιδωτό από διαφορετικούς και άσχετους μεταξύ τους χαρακτήρες, να εμπλέκονται και να αλληλεπιδρούν, σε ένα παγκοσμιοποιημένο κόσμο, όπου όλοι συνυπάρχουν και όλοι φοβούνται αλλήλους. Από την έρημο του Μαρόκο, την παράνοια του Τόκυο και την ανασφάλεια της σύγχρονης Αμερικής, ο Inarritu φτιάχνει το βαβελωνιακό ψηφιδωτό του με περισσή τέχνη και προσοχή. Αντίστοιχα, ο Santaolalla με τη βοήθεια και άλλων, διεθνών μουσικών (μέχρι και Fat Boy Slim περιέχει η συλλογή) προσπαθεί να κλείσει στα 2 cd του soundtrack όλο αυτό το κράμα ετερόκλητων στοιχείων και πολιτισμών. Δύο τα δισκάκια του soundtrack λοιπόν, πολλά τα λεπτά μουσικής και ας προσπαθήσουμε να δούμε (ή μάλλον να ακούσουμε) τι έχει να μας επιδείξει ο Αργεντινός αυτή τη φορά.

Όπως είναι λοιπόν λίγο πολύ αναμενόμενο, η συλλογή περιέχει τα πάντα : από τους σύγχρονους ήχους της μεγαλούπολης και τον ισλαμικό αμανέ, μέχρι τα θλιμμένα fados και την χορευτική ισπανική μουσική. Καθώς όμως ο βασικός συνθέτης είναι ισπανόφωνος, την ίδια λογική ακολουθεί και το Babel ost : οι ήχοι και η μουσική παράδοση τόσο της ιβηρικής χερσονήσου, όσο και της Λατινικής Αμερικής πρωτοστατούν, όντας διανθισμένοι με στιγμές από τη μουσική παράδοση άλλων λαών. Σαφέστατα ο Santaolalla μας εντυπωσιάζει με την πληθωρικότητά του: έχει αναλάβει συνθετικά τόσο το σύνολο των λατινογενών ήχων, όσο και κάποια ισλαμικά και αφρικάνικα κομμάτια, στα οποία η προέλευση είναι καταφανέστατη και σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να διακρίνουμε την ταυτότητα του συνθέτη.

Μιας και μιλάμε λοιπόν για ισπανόφωνη μουσική, ας διεισδύσουμε λίγο περισσότερο : όπως μπορεί να ξέρετε η συγκεκριμένη μουσική κουλτούρα ομοιάζει αρκετά με την ελληνική παραδοσιακή μουσική, όχι τόσο λόγο ήχων, αλλά περισσότερο λόγο χρηστικότητας. Έτσι συναντάμε κομμάτια θλιμμένα και θανατερά (όπως τα προαναφερθέντα πορτογαλικά fados), κομμάτια αργόσυρτα και τελετουργικά (όπως κάποια ισπανικά βαλς) αλλά και κάποια φαντεζί και ανανεωτικά αργετίνικα χορευτικά τραγούδια, τα οποία ανανεώνουν το ενδιαφέρον μας και ζωντανεύουν αρκετά την συλλογή, κάνοντας την να ξεφεύγει από τον, όσο να ‘ναι, πεσιμιστικό χαρακτήρα που έχει ως σύνολο. Επιπροσθέτως, τα κομμάτια που φέρουν την συνυπογραφή του Ryuichi Sakamoto, όπως το εκπληκτικό Bibo No Aozora/04, αν και κρατάνε το ύφος της συλλογής, ξεφεύγουν από το γενικό της χαρακτήρα και προσεγγίζουν τη σύγχρονη κινηματογραφική μουσική, όπως αυτή έχει οριστεί από τον Philip Glass και ανάλογου ύφους συνθέτες, που στηρίζονται στο πιάνο με τη διακριτική συνοδεία των εγχόρδων.

Δεν θα μπορούσαμε όμως να μιλάμε για Βαβέλ, αν αγνοούσαμε τις πλείστες αναφορές στην αφρικάνικη και ισλαμική μουσική κουλτούρα, όπως επίσης και στα ολιγόλεπτα κομμάτια-γέφυρες που ενώ μπορεί να είχαν μεγάλη χρηστική αξία ως μουσική επένδυση στην ταινία, αποσυνθέτουν σαφέστατα τον κορμό του Babel ost. Και εκεί έγκειται για μένα το πρόβλημα της συλλογής: η διακοπή της ισπανικής μουσικής, από τη δυτική γίνεται αρμονικά, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο και με την αφρικάνικη ή την ισλαμική. Ιδιαίτερα στη δεύτερη περίπτωση, οι αργόσυρτοι, μοιρολογικοί αμανέδες του soundtrack μπορώ να δεχτώ ότι θα έφτιαχναν κάποιο κλίμα στην ταινία, αλλά σαφέστατα χάνουν σε συνάφεια με τους υπόλοιπους ήχους. Ευτυχώς τα προβλήματα δεν είναι ίδια με τις μουσικές της Αφρικής, όπου εκεί η συνάφειά τους με τον κεντρικό χαρακτήρα της συλλογής είναι μεγαλύτερη και πιο επιτυχημένη.

Στα 36 κομμάτια του Babel ost όλοι οι λάτρεις της διεθνούς και έθνικ μουσικής, μπορούν να βρουν αυτό που ζητούν. Ιδιαίτερα όσοι αρέσκονται στα πιο ιδιαίτερα ακούσματα και αγαπούν τόσο την ισπανόφωνη, όσο και την αφρικάνικη μουσική, το Babel θα τους αφήσει απολύτως ικανοποιημένους. Δίσκος με υψηλή ποιότητα, σαφέστατα μια πολύ σωστή επιλογή της ακαδημίας για την φετινή κούρσα των oscar.

Source: www.cine.gr

Ακούστε: 1 2 3

Δεν υπάρχουν σχόλια: