6.4.07

KOSMOS 93.6 – Ethnic collection vol2 & vol3




Ο KOSMOS 93.6 αναδεικνύει τη σημασία της παράδοσης, αντανακλά την παγκόσμια μουσική του σήμερα και ανακαλύπτει τις τάσεις του μέλλοντος.
Βασικός πυρήνας αλλά και αφετηρία είναι η μουσική που τα τελευταία 15 χρόνια χαρακτηρίζεται παγκόσμια ως world music. Μια μουσική που ενσωματώνει παραδοσιακά στοιχεία και τα συνδυάζει με όλα τα σύγχρονα μουσικά ρεύματα, από τη ροκ μέχρι το hip hop, παράγοντας μία νέα μουσική αντίληψη που αυξάνει ολοένα την επίδρασή της στο σύνολο της μουσικής βιομηχανίας, από την Κούβα ως την Ινδία και από την Ελλάδα ως τις ΗΠΑ.

Η άποψη του σταθμού είναι ότι στηρίζουμε τη συνύπαρξη των ανθρώπων και των λαών, τη συνεννόηση και την ανταλλαγή αντιλήψεων και στάσεων ζωής που παραπέμπουν σε ένα νέο μοντέλο κοινωνίας, χωρίς αποκλεισμούς, ρατσισμό, διαχωριστικές γραμμές μεταξύ των μελών της.

Οι μουσικοί παραγωγοί του έφεραν σε επαφή τους ακροατές με μουσικές από όλο τον κόσμο , που αρκετές από αυτές πρώτη φορά παίζονταν στο ελληνικό ραδιόφωνο.

Κινούμενος μέσα σ αυτό το μουσικό πλαίσιο ο Σταθμός κυκλοφόρησε και τις Συλλογές: «Ethnic Collection», κάτι σαν ανθολόγια της παγκόσμιας μουσικής σκηνής.


KOSMOS 93.6 – Ethnic collection vol2



ΠΛΑΤΩΝ ΑΝΔΡΙΤΣΑΚΗΣ
Ο Πλάτων Ανδριτσάκης δεν είναι μια απλή περίπτωση σύγ­χρονου συνθέτη. Είναι εκείνη η ιδιαίτερη φυσιογνωμία που κάνει τη μουσική να πηγαίνει μπροστά, να ανοίγει νέους δρόμους και να πειραματίζεται με λέξεις και μουσικά ιδιώ­ματα. Με δύο άλμπουμ στη δισκογραφία του στην ΕΜΙ, αλλά και πολυετή δουλειά στη σύνθεση μουσικής για θέα­τρο παρουσιάζει εδώ το σήμα του KOSMOS.

GEOFFREY ORYEMA
Umoja σημαίνει ελευθερία και ο Geoffrey Oryema χρειά­στηκε, για να βρει την δική του ελευθερία, να φύγει άρον άρον από την πατρίδα του την Ουγκάντα το 1977, μετά την δολοφονία του πατέρα του από τους στρατιώτες του δικτάτορα Ίντι Αμίν. Βρήκε καταφύγιο στην Γαλλία όπου ηχογράφησε το πρώτο του άλμπουμ για λογαριασμό της Real World. Ηταν η καλύτερη αρχή για τον Geoffrey Oryema που κρατάει μέχρι σήμερα ζωντανά τα τραγούδια που άκουγε παιδί στην Καμπάλα καθισμένος δίπλα στον πατέρα του.

I MUVRINI
Από το πρώτο τους 45αρι το 1977, οι αδελφοί Alain και Francois Bernandini βρέθηκαν, τη δεκαετία του '80, στα μεγαλύτερα θέατρα της Γαλλίας και πλάι σε καλλιτέχνες όπως ο Sting, ο Lou Reed και ο MC Solaar και εξασφάλι­σαν μια ξεχωριστή θέση για το κορσικανικό μουσικό και γλωσσικό ιδίωμα στον χάρτη των μουσικών του κόσμου. Στο Jalalabad, μια μέρα βροχερή, η ελευθερία περιφέρεται στους δρόμους της πόλης, στο πρόσωπο μιας γυναίκας μόνης.

RADIO TARIFA
Με καθαρό καιρό, από την πόλη της Ταρίφας στα νοτιότερα
άκρα της Ισπανίας μπορεί κανείς να δει την αφρικανική ακτογραμμή ή να ακούσει τους μουεζίνηδες στους Μαρο­κινούς μιναρέδες να καλούν τους πιστούς για προσευχή. Τους δύο αυτούς κόσμους, ενίοτε και άλλους, πραγματι­κούς όσο και φανταστικούς, διασχίζει η μουσική των Radio Tarifa.To Osu είναι η διαδρομή ενός έρωτα από τις αυλές της Γρανάδα στην Ράμπλα της Βαρκελώνης.

JUAN ΡΕΝΑ & ORQUESTA ANDALUSI DI TANGER
Ο τσιγγάνος Juan Pena Fernandez (El Lebrijano) από τη Σεβίλλια, είναι μια από τις σημαντικότερες φωνές του φλαμένκο εδώ και 40 χρόνια. Μαζί με την Orquesta Andalusi από την Ταγγέρη του Μαρόκου εξερευνούν την κοινή τους αραβο-ανδαλουσιανή παράδοση που οι ρίζες της πηγαί­νουν πίσω 13 ολόκληρους αιώνες, τότε που οι άραβες κατέκτησαν την ιβηρική χερσόνησο. Η συνεργασία τους απόλυτα ισορροπημένη θυμίζει την αρμονική σχέση ενός τενόρου με μια συμφωνική ορχήστρα.

FAIRUZ
Την εποχή που η Βηρυτός, κάποτε το «Παρίσι της Μέσης Ανατολής», μετατρέπονταν σε ερείπια, η Fairuz. αψήφησε τους βομβαρδισμούς και παρέμεινε σπίτι της φροντίζοντας τον κήπο της. Το κορίτσι που μεγάλωσε στις φτωχογειτο­νιές της πόλης για να ανακηρυχθεί ως «η σπουδαιότερη σύγχρονη κυρία του αραβικού κόσμου» τραγουδά την πόλη της σε μια λεπτή ισορροπία «αραμπέσκ κιτς» και άμεσου εγγενή μελοδραματισμού.

MADREDEUS
Το πορτογαλικό fado στην εκδοχή των Madredeus, συνα­ντά μια εκλεκτική διάσταση και φέρνει το μελαγχολικό ήχο του είδους στην πιο κλασσική του φόρμα. Η αντοχή στο χρόνο των μελωδιών αποδεικνύεται , όχι μόνο από την θερμή υποδοχή του από το κοινό αλλά και από την δια­σκευή σε ηλεκτρικά μονοπάτια που επιχείρησαν διάφοροι Djs σε πασίγνωστα κομμάτια των Madredeus. επιχειρώ­ντας να συνδέσουν την παράδοση με τον ηλεκτρισμό.

DORANTES
Μπορεί το πάθος που κρύβει το φλαμένκο να εκφραστούν με το πιάνο αντί για την κιθάρα; Όταν ο πιανίστας είναι ο Dorantes, ναι. Η αποδοχή μιας τέτοιας ανατροπής από τους λάτρεις του αυθεντικού φλαμένκο αποδεικνύει την αξία και το ταλέντο του. Orobroy στην ισπανική τσιγγάνικη ιδιωμα­τική γλώσσα σημαίνει σκέψη.

SPACCANAPOLI
Spaccanapoli ονομάζεται ένας δρόμος στη Νάπολι, ο οποί­ος χωρίζει την πόλη στα δύο και κάποτε ήταν ο παράδεισος για τα κλεφτρόνια και τις πόρνες, ενώ σήμερα είναι γεμά­τος από εμπορικά καταστήματα. Αυτό το όνομα διάλεξαν πέντε μουσικοί που το 1999 αποχώρησαν από το Grupo Operaio el Zizi, μια μουσική κολεκτίβα εργατών στο τοπικό εργοστάσιο της Alfa Romeo. Με ναπολιτάνικους ρυθμούς και μελωδίες, με όργανα παραδοσιακά και σύγχρονα ντύ­νουν τα πολιτικά μηνύματα τους ερμηνεύοντας πολλά από τα τραγούδια τους στην τοπική διάλεκτο.

MARIZA
Το πορτογαλικό fado ξαναγεννιέται στο πρόσωπο της Mariza. Με πλατινέ μαλλί, η κόρη μεταναστών από τη Μοζαμβίκη που έμαθε τα πρώτα fado στο εστιατόριο του πατέρα της, ξεπήδησε από το πουθενά σχεδόν και με δυο άλμπουμ κατέκτησε τη διεθνή μουσική σκηνή. Το «dica la o Senhor Vinho» είναι ένα σκωπτικό τραγούδι από αυτά που ακούγονται στις ταβέρνες fado, στο οποίο ο «Κύριος Κρασί» εγκαλείται για το ότι αφαιρεί την αίσθηση ισορροπίας από όσους κατεβάζουν κάνα δυο ποτηράκια και περ­πατούν στα τέσσερα.


LILA DOWNS
Η Lila Downs γεννήθηκε από μεξικανή μητέρα της φυλής Mixtec και σκοτσέζικης καταγωγής αμερικανό πάτερα. Τους δύο κόσμους της χωρίζει η linea, το σύνορο Μεξικού-Αμερικής που ή ίδια πέρασε πολλές φορές μαζί με εκατομ­μύρια μεξικανών μεταναστών. Η αφορμή για να αρχίσει να τραγουδά τα ινδιάνικα τραγούδια που της έμαθε η μητέρα της. όσο και τις δυτικότροπες μπαλάντες, ήταν το ότι συχνά βρέθηκε να μεταφράζει στις γριές mixtec του χωριού της πιστοποιητικά και αναγγελίες θανάτου των παιδιών τους, μεταναστών στην άλλη πλευρά τηç linea.

ORΙSHAS
Αν το ένα πόδι τους πατάει στην πλούσια παράδοση της Κούβας, το άλλο τους μισό ανήκει στην hip hop κουλτούρα. Οι ράπερ Orishas, με έδρα το Παρίσι, επικαλούνται το ίδιο αυθεντικά τις πανάρχαιες αφρικάνικες θεότητες, την τροπι­κή σεξουαλικότητα, τις πολιτικές ελευθερίες ή τη ζωή στο γκέτο, με όπλο τον κοφτερό στίχο και μελωδίες που προέρ­χονται κατ' ευθείαν από τα σπλάχνα της κουβανέζικης παράδοσης. Mui bien!

LOS DE ABAJO
Το σύγχρονο μείγμα ska-rock και latin των Los de Abajo βάζει ξανά στο μουσικό τοπίο το Μεξικό. Το πάθος και η δύναμη της μπάντας δεν αφήνουν ασυγκίνητο ακόμα και τον πιο απαιτητικό και ταυτόχρονα ανοιχτό σε μείγματα ακροατή. Οι Los de Abajo. μας αποδεικνύουν ότι το corridor ή το bolero, ή το ska είναι αρκετά εύπλαστα όταν τα μπολιάζεις με τον ανεξάρτητο ήχο του rock, αλλά κυρίως όταν τους φέρεσαι με σεβασμό και καλλιέργεια, που πηγά­ζει από την αστείρευτη νεανική ενέργεια.

PAPA WEMBA
O Papa Wemba γεννήθηκε το 1953 στο Ζαΐρ (σήμερα Δημοκρατία του Κονγκό). Μεγάλωσε ακούγοντας Miriam Makeba, Beatles, Rolling Stones, κουβανέζικη μουσική και αμερικάνικη soul όπως όλοι οι συνομήλικοι του. Με τους Viva La Musica γνώρισε απήχηση στη νεολαία ανανε­ώνοντας την κονγκολέζικη ρούμπα. Η δεκαετία του '80 τον βρίσκει στο Παρίσι με τους Molokai και έναν ήχο φτιαγμέ­νο για το δυτικό ακροατήριο. Υπήρξε επίσης και ο εκφρα­στής μιας fashion-victim τρέλας, γνωστής ως sapeur, στην οποία ενεπλάκησαν μεγάλοι μόδιστροι όπως ο Armani, ο Gaultier και o Yamamoto.

MALIAN MUSICIANS & DAMON ALBARN
Μια σημαντική μουσική προσωπικότητα των τελευταίων 15 ετών, ο ηγέτης των Blur και δημιουργός των Gorillaz, αφή­νει κατά μέρος την εκλεκτική ποπ του και με μια σπασμένη μελόντικα ταξιδεύει στο Μάλι για να μεταφέρει αποσπά­σματα και εντυπώσεις από τους ήχους της Δυτικής Αφρι­κής, της κοιτίδας των μπλουζ. Κάπως έτσι θα ακούγεται αύριο το παγκόσμιο fusion.

BOBBY McFERRIN
Ένα φωνητικό φαινόμενο, ένας άνθρωπος-ορχήστρα και ένα γοητευτικό μουσικό υβρίδιο, μέσα από το οποίο ο Bobby McFerrin τιμά με τον καλύτερο τρόπο την κλασική μουσική, την τζαζ αλλά και το δικό του πρωτότυπο στυλ. Ακριβώς επειδή ξεπερνάει τις συντεταγμένες και των τριών και αφήνει στον ακροατή την αίσθηση ότι αυτό που πρωτίστως δημιουργεί ο ερμηνευτής, συνθέτης και διευ­θυντής ορχήστρας Bobby McFerrin είναι ελπίδα και πόθος για καινούργια μουσική.

PATRICIA BARBER
Η τζαζ τραγουδοποιία της πιανίστριας Patricia Barber από
το Σικάγο είναι από τις σημαντικότερες μουσικές προτάσεις των τελευταίων ετών. Σ' έναν χώρο όπου το στυλ είναι το δυσκολότερο επίτευγμα, εκείνη διαμόρφωσε το δικό της ύφος από πολύ νωρίς και σήμερα, με τη συμβολή σπου­δαίων μουσικών, κάθε τραγούδι της αποτελεί και μια πρό­κληση υψηλής αισθητικής. Όπως συμβαίνει και μ' αυτήν την ποπ επιτυχία του Sonny Bono από τη δεκαετία του '60.

BUND BOYS OF ALABAMA
Ένα ιστορικό αλλά σταθερά δημιουργικό φωνητικό συγκρότημα, που αποτελείται από τυφλούς (πλην ενός) τραγουδιστές, φέρνει τα γκόσπελ στο σήμερα και τα κάνει να ακούγονται ακόμη και σαν hip hop! Από τα μπλουζ μέχρι τη σόουλ και τις λάτιν εξερευνήσεις του Ry Cooder, οι Blind Boys of Alabama είναι από τα μεγαλύτερα σε ζήτηση φωνητικά συγκροτήματα της world music δισκογραφίας.

SUSHEELA RAMAN
Η Δύση και η Ανατολή συναντώνται σχεδόν μαγικά στο πρό­σωπο και τη φωνή της Susheela Raman όπου με έδρα την Μ. Βρετανία αποτίνει φόρο τιμής στις ινδικές ρίζες της, ρίχνο­ντας και γέφυρες με την υπόλοιπη Ανατολή αλλά και την Ελλάδα. Ο Μάνος Αχαλινωτόπουλος στο κλαρίνο σχολιάζει με δικό του ελληνικό τρόπο την «rock» ματιά (όπως ερμη­νεύει η ίδια) στο «Maya» από το ντεμπούτο άλμπουμ της Raman που ξάφνιασε με την γοητεία και τον αισθησιασμό του.

SABΑN BAJRAMOVIC
Ένας ζωντανός θρύλος για τους τσιγγάνους της πρώην Γιουγκοσλαβίας. Μια φωνή που μεταφέρει τις εμπειρίες μιας ζωής στα άκρα. Το τραγούδι "Pelno me sam" («Είμαι φυλακισμένος») ο 67χρονος σήμερα τσιγγάνος τραγουδι­στής το έγραψε στη φυλακή, όπου κλείστηκε από τα 18 ως τα 28 του χρόνια επειδή λιποτάκτησε από τον στρατό για να συναντήσει την αγαπημένη του.

ESMA
Τίποτα στην Esma δεν εμπεριέχει έλλειψη. Μονάχα αφθο­νία. Από τα 47 παιδιά που έχει υιοθετήσει, τις 400 συναυλίες το χρόνο που δίνει, το πάθος, την έκφραση, ενίοτε και το μελόδραμα, ως τη μυθιστορηματική ζωή της που μοιάζει με παραμύθι. Γνήσια Βαλκάνια ψυχή, η σκοπιανή τσιγγάνα βασίλισσα, προστατευόμενη τραγουδίστρια και στη συνέ­χεια γυναίκα του θρύλου της βαλκανικής τσιγγάνικης μου­σικής Stevo Teodosievsky, η Εσμα έχει μαγέψει την Ευρώ­πη και εκτιμά απεριόριστα τον Στέλιο Καζαντζίδη.

NUSRAT FATEH ALI KHAN & MICHAEL BROOK
Η συγκλονιστική φωνή του σπουδαίου πακιστανού ερμη­νευτή της θρησκευτικής μουσικής των Σούφι qawwali, Nusrat Fateh Ali Khan, υπήρξε πρόκληση για ανήσυχους μουσικούς, όπως ο καναδός κιθαρίστας και παραγωγός της Real World, Michael Brook. H συνεργασία τους ήταν ένα από τα φωτεινά παραδείγματα για το πώς δημιουργεί­ται ένας world fusion ήχος με σεβασμό στα ιδιαίτερα στοιχεία της κάθε κουλτούρας αλλά και με ειλικρινή διάθεση για ένα μουσικό αποτέλεσμα που ξεπερνά τα δεδομένα μιας απλής «συνάντησης μουσικών» και γίνεται ένας και­νούργιος ήχος.

ΨΑΡΑΝΤΩΝΗΣ
Ο ιδιοσυγκρασιακός λυράρης και τραγουδιστής από την Κρήτη, αδερφός του αξέχαστου ερμηνευτή Νίκου Ξυλούρη, ακολουθεί με συνέπεια το μοναχικό δρόμο του καλλιτέχνη που δεν μπορεί παρά να γίνεται ένα με τα τραγούδια που ερμηνεύει με το χαρακτηριστικό ιδίωμα του τόπου του. Πάθος, τρυφερότητα και φαντασία συναντιούνται στον ήχο του Ψαραντώνη και η μουσική του αποκτά μια άγρια ομορφιά.

ABDELLI
Όταν o Abdelli χαμογελά φωτίζει το σύμπαν. Φέρει την καρτερία και τη σοφία του εξόριστου. Βερβέρος από την Καμπυλία, ζει στο Βέλγιο προσπαθώντας να διατηρήσει ζωντανή την κουλτούρα του που βρίσκεται υπό διωγμό στην Αλγερία. Διαφορετικά από τα αραβικά, τα τραγούδια των Βερβέρων (των ιθαγενών της Β. Αφρικής πριν από την έλευση των Αράβων) διατηρούν ένα διαρκές ίσο στο οποίο o Abdelli κατορθώνει και ενσωματώνει όργανα από την Ουκρανία (μπαντούρα) μέχρι τη Ν. Αμερική (τσαράνγκο).

EMIL ZRIHΑN
Εβραίος από το Μαρόκο, ψάλτης στη συναγωγή της αρχαίας Ασκελώνας στα σύνορα του Ισραήλ με την Αίγυπτο, δεινός δεξιοτέχνης της Αραβο-ανδαλουσιανής παράδοσης o Emil Zrihan στους αυτοσχεδιασμούς και τις κορώνες του αποτυ­πώνει το πνεύμα των λαών της Μεσογείου μέσα από την ομοιότητα και τη διαφορά το μίσος και την συναδέλφωση.

LES NEGRESSES VERTES
Ίσως το πιο πρωτότυπο γαλλικό συγκρότημα τόσο για τον εμπνευσμένο χορευτικό ήχο και τις latin-folk ενορχηστρώ­σεις τους, όσο και για την πολυμελή, φιλική και οικογενει­ακή, σύνθεση τους. Κυρίως όμως γιατί υπήρξαν πρωτοπό­ροι της σύγχρονης world music σκηνής ήδη από το 1987. Μέχρι τότε αρκετά μέλη τους δεν έπαιζαν καν κάποιο μου­σικό όργανο. Το 1993 πέθανε ο στιχουργός του συγκροτή­ματος Noel Rota. Ηδη όμως είχαν ηχογραφήσει το Zobie La Mouche μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες τους.

LA MOSCA TSE TSE
Το εξωστρεφές reggae & roll όπως το αποκαλούν οι ίδιοι, των La Mosca Tse Tse (σημαίνει «Η μύγα τσε τσε») από το μικρό Ραμάγιο της Αργεντινής διένυσε γρήγορα την από­σταση από το νότο αυτής της σκληρά δοκιμαζόμενης τα τελευταία χρόνια χώρας, ως την καρδιά του ισπανόφωνου μουσικού κόσμου αλλά και της world music σκηνής, 8 χρόνια μετά την ίδρυση τους.

KING CHANGO
Ένα εκρηκτικό μείγμα ρυθμών και μουσικών reggae, latino-rock, salsa, drum 'n' bass, dub, ska και pop έδωσε ραντεβού στους δρόμους της Νέας Υόρκης. Ευτυχώς, όλα τα παραπάνω συστατικά ήταν συνεπή και εγένετο ένα ηχητικό χαρμάνι, που αποδεικνύει πως οι μουσικές και πολιτισμικές αποστάσεις ανάμεσα σε χώρες και ηπείρους είναι μονάχα για όσους δεν έχουν ακούσει δυνατά τη μου­σική των King Chango.

ALPHA BLONDY
Ένας «αφρικανός ράστα», όπως αυτοαποκαλείται. Ένας μουσικός με κοινωνικές ευαισθησίες. Ενας παν-αφρικανιστής. Ένας παρ' ολίγο φιλόλογος της αγγλικής γλώσσας από την Ακτή του Ελεφαντοστού, με σπουδές στην Αμερική, που τα τραγούδια του Bob Marley του άλλαξαν τη ζωή μια για πάντα.

KHADJA ΝΙΝ
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Μπουρούντι και με όνειρο να γίνει σαν την Miriam Makeba. Ο αιματηρός πόλεμος μετα­ξύ των φυλών Χούτου και Τούτσι, στον οποίο έχασε πολ­λούς συγγενείς της, την οδήγησε στην Ευρώπη. Η επόμενη αλλαγή έγινε το 1985. όταν τα τραγούδια με στοιχεία αφρι­κανικά και ευρωπαϊκά, τα οποία άρχισε να γράφει μαζί με τον ταλαντούχο βέλγο μουσικό Nicolas Fiszman βρήκαν εξαιρετική ανταπόκριση από το κοινό. Το M' Barik Fall προ­έρχεται από το τρίτο και πιο επιτυχημένο άλμπουμ της «Sambolera».

CLARA NUNES
Εργάτρια σε εργοστάσιο, μια από τις πρώτες γυναίκες στη βραζιλιάνικη μουσική που σημείωσε εμπορική επιτυχία και μια από τις τρεις βασίλισσες της σάμπα στη δεκαετία του 80. Πέθανε ανέλπιστα από ιατρικό λάθος το 1983 κατά τη διάρκεια μιας επέμβασης ρουτίνας μόλις στα 39 της και πέρασε, μέσα σε παλλαϊκό θρήνο, στο Πάνθεον της βραζι­λιάνικης μουσικής. Στο τραγούδι αυτό οι θεότητες παρε­λαύνουν υπό τον νέο ήχο Ijexa. Ένα τραγούδι από το πλού­σιο θρησκευτικό και μυθολογικό σύμπαν της Βραζιλίας.

CESARIA EVORA
Η Cesaria Evora από το Πράσινο Ακρωτήρι είναι η υπέρο­χη εξαίρεση της World music και μια από τις πιο μαγευτι­κές γυναικείες φωνές της παγκόσμιας μουσικής σκηνής σήμερα. Από τη γη του πουθενά και με την όψη χαραγμένη από τη σκληρή ζωή η «Cize» στα 60 της χρόνια βλέπει τις μεγαλύτερες αίθουσες συναυλιών σε ολόκληρο τον κόσμο να γεμίζουν για εκείνη, γιατί με τρόπο απλό και άμεσο, χωρίς φτιασίδια, μεταφέρει με τα τραγούδια της την εμπει­ρία μίας δύσκολης ζωής σε έναν τόπο σκληρό και άνυδρο.

ΤΟΤΟ LA MOMPOSINA
Η Toto La Momposina, από το χωριό Mompos της Κολομ­βίας, έχει το πάθος ενός μαχητή που προστατεύει τον τόπο του και την ιστορία του. Έχει τις γνώσεις ενός ιστορικού με το ταμπεραμέντο μιας χορεύτριας και το ταλέντο μιας τρα­γουδίστριας. Έχει δηλαδή, ό,τι χρειάζονται η cumbia, το mapal, η puya, η merengue και τα άλλα είδη της κολομβιάνικης μουσικής για να μείνουν για πολύ καιρό μακριά από το μουσείο.

SUSANA BACA
Η ζεστή και ντελικάτη φωνή της Susana Baca φέρνει στο προσκήνιο την αφρικάνικη ψυχή του Περού και αποκαλύ­πτει το ζωντανό παρόν της αφροπερουβιανής παράδοσης. Επιπλέον με τη συμβολή του David Byrne ως παραγωγού και σπουδαίων μουσικών της νεουορκέζικης αβάν γκαρντ σκηνής ως συνεργατών, φανερώνει μια άκρως κοσμοπο­λίτικη και μοντέρνα μουσική αντίληψη.

ΦΛΕΡΥ ΝΤΑΝΤΩΝΑΚΗ
Τα σχόλια περιττεύουν. Η ιδανική φωνή των τραγουδιών του Μάνου Χατζιδάκι στο πιο απρόσμενο τραγούδι της συλλογής, το "Imagine" του John Lennon. Μια ελεγεία πιο επίκαιρη από ποτέ.


256 Kbps & covers

Ακούστε: 1 2 3



KOSMOS 93.6 – Ethnic collection vol3




ROSENBERG TRIO - Bossa Dorado
Οι Noonie, Nous'che και Stochelo Rosenberg είναι τα τρία ξαδέλφια που από το 1989 έχουν κάνει τέχνη το είδος της gypsy guitar, περιπλανώμενοι σε πολλά είδη όπως εδώ που αποτείνουν φάρο τιμής στη bossa, αλλά με πηγή έμπνευσης τον Django Reinhardt.

PARIS COMBO - Fibre De Verre
Οι Paris Combo είναι ένα συγκρότημα από τη Γαλλία που χρησιμοποιεί το ρετρό και ενσωματώνει τσιγγάνικες ενορχηστρώσεις, στοιχεία από την κουλτούρα του καμπαρέ, ρυθμούς από τη Λατινική Αμερική αλλά και ανατολικά μοτίβα. Με το "Fibre de Verre» υμνεί το γαλλικό chanson χωρίς να πα­ραλείπει όλη την παράδοση του swing jazz.

ΟΙ VA VOI - Ladino Song
Έξι νέοι που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στο Λονδίνο, εμπνέονται από την ισραηλιτική καταγωγή τους, χωρίς όμως να απαρνούνται και τη σημερινή εποχή με άξονα τη χορευτική σκηνή της Μητρόπολης με αποτέλεσμα το ντεμπούτο τους να είναι Klezmer άλμπουμ με παγκόσμιο ήχο και ανάλογη απήχηση και το «Ladino Song» μια από τις ωραιότερες στιγμές του!

JANE BIRKIN - Couleur Cafe
Η επανεμφάνιση της άλλοτε αισθησιακής και τώρα διανοούμενης αγγλίδας Jane Birkm έγινε από τα ανατολικά με το Arabesque να ενώνει τη γαλλική φινέτσα με την αραβική ενορχήστρωση σε κλασσικά standards, όπως το «Couleur Cafe» του Gainsbourg τα οποία με την ωριμότητα της ερμηνείας της δένουν το χθες με το σήμερα, την Ανατολή με τη Δύση.

CESARIA EVORA - Jardin Prometido
Η αισθαντική «ξυπόλητη» ντίβα του Πράσινου Ακρωτηρίου αφήνεται και πάλι στα χέρια του Theofilo Chantre ο οποίος διασκευάζει την πασίγνωστη μελωδία "Green Fields» και τη μετατρέπει σε άλλο ενα νοσταλγικό τραγούδι της περιοχής με τη φωνή της Cesarie Evora.

DIANA KRALL - Temptation
Από το Μισισιπή στη Joni Mitchell και τον Elvis Costello, η Diana Krall, μια από τις μεγαλύτερες jazz ντίβες της εποχής μας διαλέγει να εξερευνήσει έναν πιο σκοτεινό και μυστηριώδη κόσμο, όπως φαίνεται από το ύφος του τελευταίου της άλμπουμ «The Girl in the other room". To "Temptation» του Tom Waits είναι η πεμπτουσία της bluesy ατμόσφαιρας που είναι διάχυτη εδώ, με τη βοήθεια του Costello σε επτά από τα δώδεκα τραγούδια του δίσκου.

CHEB MAMI - Non Rien De Rien
Ζει και εργάζεται στη Γαλλία και εκεί είναι που έχει δοξάσει το εξόριστο Αλγερινό Rai. Ο Cheb Mami αποτίνει φόρο τιμής στη δεύτερη πατρίδα του και διασκευάζει τη γνωστή μεγάλη επιτυχία που ευτύχησε με τη φωνή της Edith Piaf, φροντισμένη ώστε να μην της λείπει και τα απαραίτητο άρωμα από τη μητέρα χώρα.

ISMAEL LO - Tajabone
Τον έχουν χαρακτηρίσει ως τον Paui Simon και τον Bob Dylan της Σενεγάλης ενώ οι επιρροές του στην εφηβεία δεν ήταν άλλες από τον Otis Redding, τον Wilson Pickett και την Etta James. Στην πραγματικότητα πρόκειται πολύ απλά για έναν από τους πιο συμπαγείς τραγουδοποιούς της δυτικής Αφρικής αφού έχει εξαιρετική αίσθηση της μελωδίας και μπορεί με άνεση να συναγωνιστεί οποιονδήποτε σημαντικό τραγουδιστή - τραγουδοποιό της δύσης Έχει συνεργαστεί με την Marianne Faithfull και την Souad Massi και το Tajabane (ηΤadien Bone) είναι πολύ απλά μια από τις ωραιότερες μπαλάντες που έχουν γραφτεί τα τελευταία 10 χρόνια.

EUGENIO BENATTO - Che il Mediterraneo Sia
«Ας αφήσουμε τη Μεσόγειο να υπάρξει» τραγουδάει ο Ιταλός τροβαδούρος και με μια γρήγορη ταραντέλα ξεδιπλώνει όλα τον προβληματισμό του γύρω από οικολογικές, πολιτισμικές και φιλοσοφικές ανησυχίες που αφορούν τη ζωοδότρα αυτή θάλασσα σ' ενα τραγούδι που κέρδισε τις εντυπώσεις στα World Music Awards του 2003.

IASIS - Duente
Από τα πιο αξιόλογα γκρουπ της σύγχρονης τζαζ ελληνικής σκηνής, οι lasìs δημιουργούν μοναδικά ηχοχρώματα μπλέκοντας την αγαπημένη τους τζαζ με την παραδοσιακή μουσική της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου. Πάντοτε με εμνευσμένους καλεσμένους οι Κώστας Μπαλταζανης (κιθάρες) και Πέτρος Koύρτης (κρουστά) συνεχίζουν την ιστορία της fusion στην Ελλάδα, μέσα από το τρίτο τους ομώνυμο άλμπουμ στο οποίο συμμετέχει σ'ένα κομμάτι και η Ελευθερία Αρβανιτάκη. To «Duente» είναι αφιερωμένο στον εκλιπόντα μπασίστα του συγκροτήματος Βαγγέλη Κολίρη.

GABIN feat. DEE DEE BRIDGEWATER - Into My Soul
To δίδυμο Fillipo Cary και Max Bottini, συλλέγουν μεγάλα ονόματα της soul και Jazz σκηνής και φτιάχνουν με το όνομα Gabin ένα άλμπουμ σύγχρονο και χορευτικό με τη Dee Dee Βridgewater, αναδεικνύει και τη lounge αισθητική του ιταλικού συγκροτήματος και την καταπληκτική «μαύρη» φωνή της ερμηνεύτριας.

TRIBALISTAS – Ja Sei Namorar
Τρεις μεγάλες φυσιογνωμίες από την πρόσφατη Βραζιλιάνικη εσοδεία, με σημαντική όμως καριέρα να τους ακολουθεί, οι Marisa Monte, Carlinhos Brown και Arnaldo Antures ενώνονται για πρώτη φορά μαζί σ'ένα project που αποδεικνύει ότι η μουσική αυτή της χώρας έχει ακόμη πολλά να δώσει.

AMPARANOIA - La Fiesta
Ενταγμένοι στη «mestizo» σκηνή (από την Ισπανική λέξη για τη μίξη), οι Amparanoia αποτελούν ένα από τα πιο δυναμικά σχήματα της Ιβηρικής μαζί με τούς Qjos de Brujo τους Dusminquet και τον Manu Chao ενώ με έδρα τη Γρανάδα εντάσσουν στην κολεκτίβα τους τη τσιγγάνικη φιέστα, τη ροκ νοοτροπία αλλά και τη βραζιλιάνικη κουλτούρα!

RICHARD BONA - Kalabancoro
Η "αγγελικά" φάλτσα φωνή του και το ραφινάτο παίξιμο του Richard Bona στην κιθάρα είναι ο ιδανικός συνδυασμός για έναν από τoυς καλύτερους μουσικούς του Καμερούν με διεθνή αναγνώριση και σπουδαίες συνεργασίες απ' όλο τον κόσμο.

SOUAD MASSI - Ghir Enta
Με το «Deb» η νέα Souad Massi εδραιώνεται στην Αλγερινή σκηνή, προσφέροντας με βάση τη Γαλλία, μια πανδαισία από μουσικά είδη, πάντα όμως με το φόντο της ανατολίτικης μαγιας και τον πολιτικοποιημένο στίχο σε πρώτο πλάνο. Το «Ghir Enta» φλερτάρει με τον ήχο της Μικρός Ασίας φέρνοντας στο νου πολλές μελωδίες που όλοι μας σιγοτραγουδάμε.

TINARIWEN - Aldhechen Manin
Εκπλήσσει ευχάριστα, ήδη με το δεύτερο άλμπουμ η μπάντα των νομάδων Touareg από τη Δυτική Σαχάρα που χώρεσαν στο «Amassakoul» όλη τη blues - rοck σκόνη της περιοχής, πάντοτε υπό το πρίσμα του υπνωτικού χορού της αφρικάνικης ρυθμολογίας. Ένα rock n' roll άλμπουμ της World σκηνής που μπορείτε άνετα να το ευχαριστηθείτε ακόμη και σ'ένα χορευτικό κλαμπ

BORIS KOVAC & LADAABA ORCHESTRA – Beguine at the end
Με ένα «στραμπουλιγμένο» μπεγκίν, μια παραφθορά ενός χορού της δεκαετίας του '30, ο σαξοφωνίστας από τη Σερβία και η απίθανη ορχήστρα του αποχαιρετούν τη Γιουγκοσλαβία που ήξεραν με τον δίσκο "Ballads At The End Of Time": « Αυτό είναι το δεύτερο και τελευταίο άλμπουμ του πρότζεκτ La Danza Apocalypsa Balcania.
Ελπίζω να μη χρειαστεί ποτέ ξανά να μου δώσει έμπνευση ένα τέτοιο θέμα».
Δύο μουσικά έργα (τα πρώτο άλμπουμ έχει τίτλο "The Last Balkan Tango"), γεμάτα πίκρα η οποία ξεσπά σε μια έκλυτη γιορτή για τη ζωή που αύριο μπορεί να μην υπάρχει.

CASSANDRA WILSON - Lay Lady Lay
Η Cassandra Wilson, μια από τις πιο χαρακτηριστικές jazz φιγούρες της τελευταίας 25ετίας, συνηθίζει στις δουλειές της να φιλοξενεί κλασσικά standards από την pop και rock σκηνή όπως αυτό εδώ του Bob Dylan σε μια εκδοχή γεμάτη από την glamoured χροιά της, μέσα από την τελευταία της δισκογραφική εμφάνιση, το “Glamoured”.

SUSHEELA RAMAN - Love Trap
Ιυνεχίζει η Βρετανό Ασιατική σκηνή του Λονδίνου να παράγει μεγάλα ονόματα, όπως αυτό της Susheela Raman, η οποία στο δεύτερο άλμπουμ της αποδεικνύει το σπουδαίο ταλέντο της να συνδυάζει τους Hindustan ύμνους της Ινδίας , με λούπες από τη χορευτική underground με ποπ και ροκ ενορχηστρώσεις, χωρίς να προδίδει κανένα από αυτά τα υλικά! Μαζί της, όπως και στα ντεμπούτο της, μεταξύ άλλων και ο Μάνος Αχαλινωτόπουλος στο κλαρίνο!

SIMON SHAHEEN -Tea in Sahara
Ένας από τους σπουδαίους βιρτουόζους της Μέσης Ανατολής σε όχι ένα αλλά δυο όργανα, στό βιολί και στο ούτι, ο Simon Shaheen μεγάλωσε δίπλα στον επίσης μουσικό και δάσκαλο πατερά του που σήμερα τον θεωρεί το "μεγαλύτερο σχολείο". Παράλληλα σπούδασε Δυτική μουσική στο Manhattan School of Music. Βλέποντας στα 1982 ότι αυτό που οι δυτικοί θεωρούσαν Αραβική μουσική δεν ήταν τίποτε άλλο τον χορό της κοιλιάς σύστησε το Near East Music Ensemble ένα συγκρότημα που αφιερώθηκε στην ερμηνεία της παραδοσιακής αραβικής μουσικής. Συνέθεσε μουσική για τα soundtrack "The Sheltering SKy" και "Malcolm Χ" ενώ όσο προχωρούσε ενσωμάτωνε στο παίξιμο του και στη μουσική του στοιχεία της Jazz. Εδώ διασκευάζει με τον δικό του υπέροχο τρόπο μια σύνθεση του Sling.

CAETANΟ VELOSO - "Carioca" (The Carioca)
O ηγέτης του tropicalismo λύνει, με τον δικό του τρόπο τις εκκρεμότητες με το αντιαμερικανικό παρελθόν του, μέσα από το πιο "διεθνές" άλμπουμ του "A Foreign Sound", το οποίο ξεχειλίζει από τον λυρισμό των (αμερικάνικων - και διεθνών, συνεπώς) επιτυχιών του '40 και του '50. Me τον αχώριστο συνεργάτη του Jacques Μorelenbaum και με τη φωνή του να διαθέτει το σπάνιο χάρισμα να ωριμάζει υπέροχα όσα περνούν τα χρόνια, ο 62χρονος Veloso ανοίγει το άλμπουμ αυτό του 2004 με την κλασσική "Carioca" (σημαίνει από το Ρίο) που για τους βραζιλιάνους συμπατριώτες του είναι φορτωμένη με συμβολισμούς για τον τρόπο με τον οποίο βλέπουν οι ξένοι την Βραζιλία και κάθε τι βραζιλιάνικο.

AARON NEVILLE - Summertime
Η πρώτη συνεργασία του Neville με τηι Verve δε θα μπορούσε να περιέχει τίποτα άλλο από standards της jazz. Me τα «Nature Boy: The Standards Album» o Neville περισσότερο εκχύει την ιδιαίτερη φωνητική του τεχνική σε ήδη δοκιμασμένα τραγούδια, όπως το « Summertime» του Gershwin ώστε να βγαίνει περισσότερο στην επιφάνεια το στυλ Neville που προέρχεται από την Country και τη Soul για να εμπλουτίσει τη χρυσή εποχή του αμερικάνικου τραγουδιού.

THE TIGER LILIES - Weeping Chandelier
Μαθήτευσαν στην underground σκηνή του Soho. Aναμείχθηκαν με τη τζαζ, την καντρι, το γαλλικό chanson, το καμπαρέ και μελοποίησαν ανατρεπτικούς στίχους που μιλούν για ιστορίες αρρωστημένων απόκληρων και ασυνήθιστων χαρακτήρων και καταστάσεων. Οι Martyn Jacques, Adrian Huge και Adrian Stout στήνουν κάθε φορά και ένα διαφορετικό project που συνδυάζει το μιούζικαλ, την video art, το τσίρκο, το καμπαρέ και τη σάτιρα. Στοιχεία που σαγηνεύουν τους θεατές σ' όλο τον κόσμα, όπως το τελευταία χρόνια και το ελληνικό κοινό.

ASIAN DUB FOUNDATION feat. SINEAD O'CONNOR - 1000 Mirrors
Ένα ανατριχιασιικό τραγούδι, γραμμένο για τη βία «κεκλεισμένων των θυρών», τη βία που υφίστανται οι γυναίκες μέσα στο σπίτι, όχι μόνο στη Βρετανία αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο, δυτικό και μη. Η ερμηνεία της Sinead O 'Connor μεταφέρει ιδανικά αυτήν την αίσθηση απόγνωσης και οργής - αλλά και λυρισμού: «Και έξω τα δυνατά φώτα/ δεν μπορούν να κρύψουν τον πόνο μέσα / Κι έχω σπάσει χίλιους καθρέφτες». Οι Asian Dub Foundation στην πιο ώριμη στιγμή τους, από το άλμπουμ "Enemy and the Enemy".

GAL COSTA - HABIB
Η μούσα του tropicalismo, η φωνή - απόλυτο όργανο, το σύμβολο της καλλιτεχνικής ελευθερίας στη βραζιλιάνικη μουσική από τα τέλη της δεκαετίας του '60 μέχρι σήμερα. Η Gal έχει τραγουδήσει κυριολεκτικά τα πάντα, με έναν τρόπο που διαλύει κάθε αμφιβολία ότι υπάρχουν στιλ και φόρμες που της είναι ξένες. Έτσι, το φανκ με διακριτικές πινελιές Μέσης Ανατολής στο "Habib", γραμμένο από τον «μάστορα» της ισορροπίας και της οικονομίας στη σύνθεση, τον Jorge Ben, ακούγεται σα να βγήκε κατευθείαν από τον τόπο καταγωγής της, την Μπαΐα.

NORAH JONES - Sunrise
Η κόρη του Ravi Shankar προτίμησε να πλεύσει σε jazz και country μονοπάτια χρησιμοποιώντας την πιανιστική της δεινότητα και τη βαθιά μπάσα φωνή της μετρώντας δυο άλμπουμ με τεράστια επιτυχία και πέντε Grammy. Το “Sunrise” είναι το πρώτο single που ξεχώρισε από το δεύτερο αλμπουμ της: "Feels Like Home».

NIGEL KENNEDY & THE KRΟKE BAND - T4.2
To τρομερό παιδί της βιολιστικής δεξιοτεχνίας ποτέ δεν έκρυψε το ενδιαφέρον του για τις μουσικές του κόσμου. Η συνεργασία του με την εξαιρετική Kroke Band από την Πολωνία, βγάζει στην επιφάνεια την κλασσική του εκπαίδευση όταν αυτή μπολιάζει δημιουργικά την παράδοση της Ανατολικής Ευρώπης!

ΜARIZA - Primavera
Η άνοιξη για το Πορτογαλικό fado είναι μόνιμη εδώ και δύο δεκαετίες. Η Mariza είναι, κατά γενική ομολογία, μια από τις μεγαλύτερες fadistas του είδους, η οποία μόνο στην εμφάνιση «εκτρέπεται» από το τελετουργικό που απαιτείται στη σκηνή. Η φωνή της, ως άλλη "Grace Jones”, παραπέμπει ευθέως στην δυναμική το εύρος και την εκφραστικότητα της μεγάλης Amalia Rodriques.

BOBAN MARCOVIC ORKESTAR - Sat
Η αδρεναλίνη φτάνει στα ύψη στις εμφανίσεις του τρομπετίστα Boban Marcovic. O βαλκανικός ήχος συμπλέει δημιουργικά με λατιν ρυθμούς, εβραϊκά τραγούδια και απόηχους από το Bollywood και η ορχήστρα του συνθέτη και ενορχηστρωτή θεωρείται ήδη από τις καλύτερες των Βαλκανίων. Στο «Boban I Marco» από το οποίο προέρχεται το Sat, o Marco είναι ο 15χρονος γιος του Boban, o οποίος φαίνεται oτι συνεχίζει με πάθος το δρόμο που άνοιξε ο πατέρας του.

RACHID ΤΑΗΑ - Rock el Casbah
O Rachid Tana έχει εκφράσει από νωρίς ότι αγαπάει το rock. Άλλωστε αυτό είναι γνωστό και μέσα από τη ζωή του αλλά κυρίως από τη δουλειά τoυ. Πολλά κομμάτια του συνιστούν ένα rock-rai είδος, και στο τελευταίο του άλμπουμ «Tekitoi/ποιος είσαι;» έρχεται να το αποδείξει περίτρανα διασκευάζοντας με αλγερινές πινελιές το ομώνυμο τραγούδι των Clash.

SPYROS EXARAS WORLD-JAZZ ENSEMBLE - Thrace Bop
Από τους ανθρώπους που από πολύ νεαρή ηλικία λάτρεψε την ταστιερα της κιθάρας και την εξερεύ­νησε με όλους τους τρόπους και σε όλες τις ταχύτητες, ο Σπύρος Εξάρας είναι οπό τους μουσικούς που ήταν "καταδικασμένος' να γίνει ένας βιρτουόζος της κιθάρας. Με επιρροές από τον Carlos Santana, τόν Al di Meola και ιόν John Me Laughlin έφυγε από την Ελλάδα για να εγκατασταθεί στην Νέα Υόρκη όπου γνώρισε βαθύτερα την ελληνική παραδοσιακή μουσική δημιουργώντας όπως φαίνεται και στο Thrace Bop ένα γοητευτικό σύγχρονο fusion. Κυκλοφόρησε τον πρώτο δίσκο στην Blue Note.

MARCIO FARACO - Etemera
Ένας από τους ξεχωριστούς "ποιητές" της Βραζιλιάνικης μουσικής o Marcio Faraco ακούγεται σήμερα σαν ο πιο ευγενικός εκφραστής της bossa nova μετά τον Antonio Carlos Jobin. Με πατερά στρατιωτικό που ταξίδευε συνεχώς σε ολόκληρη τη Βραζιλία ο Μάρσιο Φαρακο εκτέθηκε σε όλα τα διαφορετικά μουσικά στυλ που παίζονται στην Βραζιλία με αποτέλεσμα να τα ενσωματώσει στην τραγουδοποιία του. Σήμερα ζει στο Παρίσι όπου και ετοιμάζει τον τρίτο του προσωπικό δίσκο.

TRILOK GURTU - Tuhe
Με τη δύναμη των κρουστών, ο Ινδός Trilok Gurtu είναι ένας από τους πιο βασικούς υπερασπιστές του παγκόσμιου ήχου. Μαζί με τους Oregon, τον Zakir Hussain. τον Jan Garbarek και πολλές άλλες κορυφές της τζαζ, της ροκ και της world μουσικής σκηνής, επενδύει με την αξεπέραστη τεχνική του σε δικές του ή μη συνθέσεις γεφυρώνοντας την απόσταση ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση. Δεν είναι επομένως τυχαίο, ότι έχει ανακηρυχθεί από τα πιο έγκυρα μουσικά περιοδικά σαν ο καλύτερος περκασιονίστας του κόσμου.

RΟSWELL RUDO - Bamako
Από τους παλαίμαχους τρομπονίστες που εξερεύνησε τη δυναμική και την εκφραστικότητα του οργάνου όσο κανείς άλλος, τολμάει στην εποχή μας να συνδράμει με τον Μαλινεζο Toumani Diabate και να ηχογραφήσει ένα άλμπουμ πάνω στην πλούσια αφρικανική παράδοση με ηγήτορα το τρομπόνι και το horn με συνοδεία τη Kora, και κάμποσες πρωτότυπες συνθέσεις, όπως το «Bamako», που ηχούν όμως αβίαστα διαχρονικές και υπνωτικά μελωδίες!


256 Kbps & covers

Ακούστε: 1 2 3

Δεν υπάρχουν σχόλια: